Nederlandse Brouwers

Opdrachtgever

Redkiwi
Stage jaar 3

Tools

Photoshop

Nederlandse Brouwers is een organisatie die de belangen van negen bierbrouwerijen in Nederland behartigd, zij vormen samen 95 procent van de bierproductie in Nederland. Op basis van de briefing waarmee zij verschillende bedrijven hebben uitgenodigd om te komen pitchen, heb ik een nieuw ontwerp gemaakt voor de homepage. Dit ontwerp is een conceptversie waardoor ik heb kunnen werken aan mijn leerdoelen en is niet direct bedoeld voor de klant.

Briefing

De briefing gaf aan dat ze het belangrijk vinden dat de drie hoofdthema's en de verhalen op een overzichtelijke en boeiende manier worden weergegeven door gebruik van beeld. Ze willen op een dynamische manier weergeven wie ze zijn en wat Nederlandse Brouwers doet. Een ander belangrijk doel van de thema’s is het bereiken van positieve bekendheid.

Concept ontwikkeling

Aan de huidige site viel op dat er veel tekst te zien was en er maar liefst acht menu items waren waarmee 'onze thema's' moest concurreren. Hierdoor vielen de thema's niet erg op. Om de focus meer op de thema's en verhalen te leggen vond ik dat er minder tekst moesten komen en meer beeld waardoor je in een oogopslag al kennis maakt met de thema's. In samenwerking met twee collega’s is afgewogen welke items bij elkaar geplaatst kunnen worden en welke labels daar

geschikt voor zijn.Hierdoor kwamen we tot vijf menu items. De login, taal switch, nieuwsbrief en zoekfunctie vallen buiten het menu zodat deze direct toegankelijk zijn maar niet afleiden binnen het menu zelf. De content van de homepage richt zich op een beeldende weergave van wie Nederlandse Brouwers is en de bijhorende thema’s.

Stijl

In de briefing zijn een aantal communicatieboodschappen opgesteld. De hoofdkleuren van het huidige kleuren pallet (oranje,blauw en wit) kwamen vrij hard en fris over. Om een meer ambachtelijke uitstraling te creëren heb ik gekozen voor een warme, diepe bruin/paarse kleuren. Dit geeft een meer authentiek gevoel met meer gelaagdheid.

Visualiseren

Door de duidelijke doelen uit de briefing, was ik in staat om deze wensen te vertalen naar een visueel ontwerp. Ik had hier vrij snel een beeld bij en begon al snel met het digitaal uitwerken van kleuren, vormen en typografie. Dit was tegelijkertijd ook mijn valkuil tijdens deze opdracht. Ik was te veel bezig met de uitstraling en niet meer met de content en de doelen hiervan. Zo had ik eerst gekozen voor een hamburger menu zonder goed na te denken of deze extra handeling wel het overwegen waard is wanneer er maar vijf menu items zijn. Ik had mijzelf te snel gefocust op de uitstraling zonder eerst goed over de interactie na te denken.

Reflectie

Een van mijn grootste leerpunten van dit project is dat voor de gebruiksvriendelijkheid het maken van interaction designs en wireframes leidend moet zijn voor het visual design en niet andersom. De bekende uitspraak ‘form follows function’ sluit hier mooi op aan. Daarnaast heb ik meer leren focussen op de ruimte om elementen heen. Hierdoor ben ik beter instaat om verschillende elementen in balans te krijgen. Ik heb inzicht gekregen in hoe ik een pagina meer tot een samenhangend geheel kan maken door de grootte van wit ruimtes en buttons consistent door te voeren.