Flight Guide

Opdrachtgever

VanBerlo
Hogeschool Rotterdam

Tools

Sketch
Photoshop
Indesign
Marvel

Tijdens de minor Interface & User experience design heb ik in groepsverband samengewerkt in opdracht voor VanBerlo. Zij gaven ons de volgende uitdaging:

"Creëer een onbezorgde vliegprocedure vanaf het moment dat de reiziger van huis vertrekt totdat zij de bus of taxi instapt naar haar eindbestemming."

Een voorwaarde was dat de oplossing in 5 jaar realiseerbaar moest zijn en de reiziger beter informeert en intuïtief begeleid over wat zij waar moeten doen op welk moment. Tijdens dit project vervulde ik samen met een ander teamlid de rol als interaction designer.

Onderzoeken

Er zijn diverse onderzoekstechnieken ingezet om inzicht te krijgen in hoe de beleving van de reizigers is en de gang van zaken op de luchthavens. Zo hebben we een enquête opgezet die door 145 reizigers is ingevuld, deskresearch uitgevoerd, interviews gehouden, dagboek onderzoeken uitgezet bij 35 reizigers en zijn we op bezoek geweest bij twee verschillende luchthavens. Het meest overkoepelende probleem wat zich voor doet tijdens de vliegprocedure is dat de reiziger tijdens de vliegprocedure veel informatie moet verzamelen en verwerken, maar ook nog gefocust moet blijven. Dit leidt tot druk voor de reiziger en zorgt voor een minder goede doorstroming op de luchthaven.

Hoe gaat de reiziger naar het vliegveld?

65%

wordt gebracht naar het vliegveld.

25%

gaat met het openbaar vervoer.

10%

rijdt zelf met eigen auto.

59%

van de luchthavens zegt dat passagiers tevreden maken de belangrijkste reden is om te investeren in IT.

91%

van de passagiers die self-service tech om in te checken gebruiken, zullen het weer gebruiken.

76%

van de passagiers zou in de toekomst realtime bagage notificaties op hun mobiel willen ontvangen.

74%

van de passagiers zou in de toekomst realtime gate updates op hun mobiel willen ontvangen.

Concept ontwikkeling

Naar aanleiding van het onderzoek en verschillende brainstormsessies zijn er verschillende concepten ontwikkeld. Nadat de succes en faalfactoren van elk concept zijn afgewogen is er besloten om verder te gaan met het concept met betrekking tot reisnotificaties. Dit concept is vervolgens verder ontwikkeld tot de 'Flight Guide'.

Interactieve koffer

Het inpakken en ophalen van de bagage wordt als stressvol ervaren. Het kwijtraken van de bagage is een van de grootste zorgen. Een oplossing hiervoor is een interactieve koffer met ingebouwde weegschaal, live te volgen doormiddel van traceersticker en een persoonlijke inpaklijst gegenereerd op basis van het weer en vakantie activiteiten van de bestemming.

Vliegtuigzones

Uit het onderzoek blijkt dat lawaai en kinderen een van de grootste irritaties zijn tijdens het vliegen. Dit probleem wordt opgelost door het vliegtuig en het boeken van de stoelen aan te passen naar verschillende zones zoals een babyzone, kinderzone, stilte zone en reguliere zone. Door reizigers met dezelfde behoeftes bij elkaar te plaatsen kan het personeel ook gerichter service verlenen.

Pre douane scan

Vooral uit het fieldresearch en de enquêtes bleek dat de douane als erg stressvol wordt ervaren. Dit komt doordat reizigers niet goed op de hoogte zijn van wat ze wel en niet aan mogen houden tijdens de securitycheck. Dit ondervindt de reiziger op een speelse manier, door voorafgaand aan de douane plaats te nemen voor de pre-douanescan. Dit is een interactieve spiegel die op amuserende wijze laat zien welke voorwerpen afgedaan moeten worden.

Flight Guide

De Flight Guide is een dedicated smartwatch voor lucthavens om reizigers te ondersteunen met behulp van realtime en location based notificaties. De smartwatch is een vervanging voor het huidige vliegticket, het is gebonden aan de boekingsgegevens van de reiziger en zal na het boeken thuis bezorgd worden. Doordat informatie en gegevens nu zijn verwerkt in een watch, heeft de reiziger zijn handen vrij en kan de informatie gemakkelijk tot zich genomen worden.

Het product is er om alle reizigers tijdens vliegprocedure te ondersteunen, maar het is met name bedoeld voor de reiziger die onzeker is over het verloop van de vliegprocedure. Toch is het product ook geschikt voor zakelijke reizigers om hun tijd op de luchthaven efficiënter te besteden en meer gemak te ervaren. Naast de watch die standalone werkt, is er een app ontwikkeld die als optionele toevoeging op de smartwatch dient. De app biedt nog meer gemak tijdens de reis naar de luchthaven en het navigeren op de luchthaven.

Nieuwsgierig geworden?

Bekijk dan het volledige project op TeamTurbulent.nl